خودروهای هایما و H30 Cross از قطعات ریز و درشت بسیار زیادی به وجود آمدهاند. یکی از مهمترین این قطعات سنسورها هستند. از این قطعات در خودروهای هایما اس ۵، اس ۷، اتومات و خودروهای H30 Cross استفاده شده و هر کدام وظیفه و عملکرد خاصی را در این سیستمها بر عهده دارند. هر یک از سنسورها میتوانند پارامتر مشخصی را اندازه بگیرند. وجود این قطعات کمک میکند تا راننده از ایجاد مشکل در بخشهای مختلف خودرو مطلع گردد.
سنسورهای خودروی هایما و اچ سی کراس در حقیقت قطعاتی الکترونیکی هستند. این قطعات به محض روشن شدن موتور خودرو فعالیت خود را آغاز کرده و به کنترل و بررسی جنبه های مختلف عملکرد آن دست میزنند. سپس اطلاعات به دست آمده را به بخش ایسیو ارسال میکنند تا این بخش تنظیمات مربوط به قطعه مورد نظر را انجام دهد.
در فروشگاه پولاریس پارت عرضه کننده تخصصی قطعات هایما و H30 Cross انواع مختلف سنسورهای هایما وجود دارند. پس میتوانید برای خرید این قطعات به این واحد عرضه کننده مراجعه نمایید.
در این مقاله به ارائه مطالبی درباره انواع سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross خواهیم پرداخت و عملکرد این قطعات را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.
سنسور اکسیژن
یکی از مهمترین سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross سنسور اکسیژن است که به آن سنسور O2 نیز گفته میشود. این قطعه همانطور که از نامش نیز مشخص شده وظیفه دارد میزان اکسیژن موجود در دود اگزوز این خودروها را اندازه بگیرد تا نسبت مخلوط هوا و سوخت به هم نخورد.
در غیر این صورت خودروی شما از عملکرد مطلوبی برخوردار نخواهد بود. به طور کلی نسبت عالی و ایده آل هوا به سوخت در این خودروها ۱۴ به ۷ قسمت هوا و یک قسمت سوخت است. با به هم خوردن این حالت متوجه می شوید که یا اکسیژن کمتر از سوخت است که غنی شدن سوخت را به همراه دارد. یا با حالتی مواجه می شوید که اکسیژن بیشتر از سوخت است که رقیق شدن را به دنبال دارد.
هر دو حالت ایجاد شده به انتشار گازهای گلخانهای کمک رسانده و آسیب هایی را نیز به بخش موتور وارد می سازند. پس سنسور اکسیژن با تشخیص غنی بودن و یا رقیق بودن سوخت و اطلاع رسانی آن به بخش ایسیو نقش قابل توجهی در تنظیم نسبت سوخت بر اساس اکسیژن دارد.
سنسور جریان هوای انبوه
سنسور جریان هوای انبوه که به آن maf نیز گفته می شود یکی دیگر از سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross است. این قطعه در میان فیلتر هوا و منیفولد ورودی واقع شده و قادر به اندازهگیری چگالی هوای وارد شده به موتور است. پس از این کار اطلاعات به دست آمده را به بخش ایسیو ارسال میکند.
ایسیو نیز می تواند با کمک این اطلاعات، مقدار سوخت مورد نیاز برای تزریق به موتور را مشخص کند تا از مصرف بیرویه سوخت و هدر رفت آن جلوگیری به عمل آید. اگر این قطعه خراب شده و یا دچار آسیب شود با افزایش سوخت خودرو روبرو خواهید شد.
علاوه بر آن عملکرد موتور نیز مختل خواهد شد. حتی این امکان وجود دارد که با خراب شدن سنسور جریان هوای انبوه، ماشین شما در حال حرکت خاموش شود.
سنسور سطح روغن موتور
سنسور سطح روغن موتور در خودروهای هایما و اچ سی کراس به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد تا جلوی وارد شدن آسیب جدی به موتور این خودروها را بگیرد. همان طور که میدانید سطح روغن موتور این اتومبیل ها باید همیشه در یک حد و میزان مشخص واقع شود تا بتواند وظیفه خود را که روانکاری اجزای داخلی موتور است به خوبی انجام دهد و کمک کند تا اصطکاکی میان قطعات صورت نپذیرد.
اگر میزان و مقدار روغن موتور کافی نباشد فرایندهای روغن کاری قطعات به درستی انجام نشده و امکان پارگی آن ها و اتصالات داخلی موتور و یا سایش قطعات وجود دارد. سنسور سطح روغن موتور به این منظور طراحی شده که از کاهش بیش از حد روغن موتور ممانعت به عمل آورد.
سنسور فشار روغن موتور
این مدل از سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross وظیفه دارند به ارزیابی فشار روغن موتور دست بزنند و در شرایطی که این فشار با محدوده مورد نظر تطابقی نداشته باشد به اطلاع شما برسانند. سنسور فشار روغن موتور در حالت معمول از یک فنر و یک ساچمه به وجود آمده است.
نحوه عملکرد این قطعه هم به این شکل است که با کاهش یافتن فشار روغن، فنر باز خواهد شد و ساچمه به بدنه موتور متصل خواهد گشت. در نتیجه این اتصال نوعی جریان الکتریکی به وجود میآید و چراغ روغن پشت آمپر روشن میشود.
سنسور دمای مایع خنک کننده
به سنسور دمای مایع خنک کننده سنسور cts نیز گفته میشود. وجود این قطعه کمک میکند تا خودروهای هایما و اچ سی کراس بیشترین بازدهی را داشته باشند. همانطور که میدانید سیستم خنک کننده کمک میکند تا دمای موتورهای این خودروها در یک محدوده مطلوب واقع شود.
این سیستم وظیفه خود را به این شکل انجام میدهد که مایع خنک کننده را در موتور به گردش درآورده و گرمای آن را جذب میکند. سپس دوباره مایع را به رادیاتور هدایت میکند تا خنک شود. این فرایند به طور مرتب تکرار میشود تا زمانی که موتور مشغول به کار است.
با داغ شدن بیش از اندازه مایع خنک کننده، سنسور دمای آن وارد عمل شده و علامتی را به بخش ایسیو ارسال میکند. پس از آن چراغ هشدار واقع شده بر روی داشبورد روشن میشود. اگر این اتفاق برایتان روی داد باید بلافاصله خودرو را خاموش کنید.
سنسور سطح مایع خنک کننده
نمیتوان از انواع سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross صحبت کرد اما سخنی از سنسور سطح مایع خنک کننده به میان نیاورد. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد دمای مایع خنک کننده نباید از حد مجاز و مطلوب فراتر رود.
این قضیه درباره سطح مایع خنک کننده نیز صدق میکند و این میزان نباید کمتر از حد مشخصی باشد. بسیاری از رانندگان فراموش میکنند که سطح این مایع را به طور مرتب مورد ارزیابی قرار دهند. به همین دلیل وجود سنسور برای اندازهگیری و ارزیابی سطح مایع خنک کننده در خودروهای هایما و اچ سی کراس ضرورت دارد.
سنسور دمای هوای ورودی
سنسور دمای هوای ورودی را میتوان نوعی ترمیستور به شمار آورد. این قطعه دمای هوای ورودی به موتور خودروهای هایما و اچ سی کراس را اندازهگیری کرده و سپس آن را به بخش ایسیو ارسال میکند. وجود این قطعه کمک میکند تا نسبت هوا به سوخت تزریق شده به محفظه احتراق موتور برای عملکرد مناسب آن فراهم شود.
برای نمونه در فصول سرد سال به سوخت بیشتر و اکسیژن کمتری نیاز است. در حالی که در هوای گرم باید سوخت درون موتور اتومبیل کمتر و اکسیژن آن بیشتر باشد.
این فرایند کمک میکند تا خودرو در فصول سرد سال و در هوای سرد زمستان به راحتی روشن شود و در فصل گرم و تابستان مصرف سوخت مناسبتری را تجربه کند.
سنسور فشار هوای داخل منیفولد
این سنسور یکی از اصلیترین قطعات و سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross است و در منیفولدهای ورودی نصب میشود. این قطعه قادر است فشار هوای ورودی به داخل موتور را اندازه بگیرد و اطلاعات آن را به بخش ایسیو ارسال کند.
در واقع وظیفه این سنسور این است که تفاوت فشار داخل و خارج منیفولد موتور را محاسبه کرده و به این اطمینان دست یابد که موتور سوخت کافی و مورد نیاز خود را دریافت میکند.
سنسور ضربه یا ناک
همانطور که میدانید ضربه زدن به موتور میتواند به آن آسیبهای جدی وارد کند. این فرایند با مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت پیش از مرحله احتراق صورت پذیرفته و به عدم تعادل در چرخه موتور منجر میگردد.
سنسور ضربه با هدف کنترل بهینه این ضربات به وجود آمده است. اگر در موتور ضربات و ارتعاشات غیر عادی به وجود آید، سنسور ضربه آن را به ایسیو اطلاع میدهد. در این شرایط مشاهده خواهید کرد که چراغ چک خودرو نیز روشن شده است.
سنسور ناک یا ضربه اساس یک سنسور پیزو الکتریک است که در بلوک پیشرانه یا سر سیلندرنصب می شود. این قطعه مهم برای تشخیص لرزش های فرکانس بالای ایجاد شده توسط ضربات پیشرانه و تبدیل آن ها به سیگنال الکتریکی طراحی شدهاند. زمانی که پیشرانه کار می کند سنسور ناک به طور مداوم هرگونه علامت ضربه در پیشرانه را بررسی خواهد کرد. زمانی که صدای ضربه یا ناک تشخیص داده شود این سنسور پیام هایی را به ماژول کنترل پیشرانه ارسال خواهد کرد تا این بخش از سیگنال یاد شده برای تنظیم زمان بندی احتراق استفاده کند. به این ترتیب از ناک های بیشتر پیشرانه جلوگیری می شود.
یونیت سنسور سپر عقب H30 کراس
پایه سنسور سپر عقب H30 کراس
سنسور (ABS) جلو H30 کراس
سنسور دنده عقب H30 کراس
سنسور دور موتور
سنسور دور موتور را میتوان نوعی قطعه الکتریکی محسوب کرد. این قطعه اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی پیستون و سرعت چرخش میل لنگ را مشخص میکند. پس از آن اطلاعات به دست آمده را به بخش ایسیو ارسال مینماید. بر اساس این اطلاعات عملیات پاشش سوخت و جرقه زنی شمعها تنظیم خواهند شد.
سنسور دریچه گاز
یکی دیگر از انواع سنسورهای خودروی هایما و H30 Cross سنسور دریچه گاز است که بر روی دریچه گاز نصب میشود. این قطعه با فشار پدال گاز وارد عمل شده و زاویه یا موقعیت دریچه گاز را مشخص میسازد.
سپس حالت بسته، نیمه باز و یا باز بودن کامل دریچه را به اطلاع ایسیو میرساند تا بخش کنترل موتور خودرو به این جمعبندی برسد که موتور به چه میزان ترکیب هوا و سوخت نیاز دارد.
سنسور سرعت
دیگر سنسور به کار رفته در ساختار خودروهای هایما و اچ سی کراس سنسور سرعت خودرو و یا vss است که در قسمتی از گیربکس جای گرفته و با سیستم ضد ترمز همپوشانی دارد.
سنسور سرعت قادر است به اندازهگیری سرعت حرکت خودرو در شرایط مختلف دست بزند و اطلاعات حاصل را به ایسیو گزارش کند. ایسیو از این گزارشها برای تنظیم میزان سوخت خودرو در شرایطی از قبیل دور آرام، شتابگیری و توقف استفاده میکند.