بلبرینگ یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در ساختار خودروهای مختلف بوده و میتوان آن را یکی از اصلیترین لوازم یدکی هایما و دیگر اتومبیلها به شمار آورد. بلبرینگ خودرو که به آن بال برینگ نیز گفته میشود در زبان لاتین به شکلball bearing به نمایش در میآید و معنای آن توپهای حامل است. در واقع بلبرینگ در خودرو نوعی یاتاقان محسوب شده که به شکل توپی یا چرخ دنده چرخشی طراحی شده و قادر است از ایجاد اصطکاک و یا سایش سطح در حال چرخیدن پیشگیری به عمل آورد. به طور کلی چرخیدن و یا حرکت کردن لاستیکهای یک اتومبیل از طریق این نوع لوازم و قطعات امکان پذیر است.
در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد که بلبرینگ خودرو چیست و اجزا تشکیل دهنده و روش کار آن به چه نحوی است. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید و یا قصد خرید لوازم یدکی هایما دارید با ما همراه باشید.
بلبرینگ خودرو چیست؟
بلبرینگ در قسمتهای مختلف انواع خودروها به کار رفته است تا به انتقال قدرت میان اجزا کمک کند. این قطعه میتواند شرایط چرخش دیگر بخشها را فراهم سازد و از ایجاد اصطکاک در انتقال نیرو میان قطعات نیز پیشگیری کند.
قطعه بلبرینگ با جلوگیری از ایجاد اصطکاک میان دیگر اجزا مانع استهلاک آنها شده و از هدر رفت انرژی نیز پیشگیری میکند. با کمک قطعه بلبرینگ از ایجاد تماس و خوردگی میان سطوح جلوگیری شده و لذا این بخشها با آسیبهایی از قبیل ساییدگی و یا پیامدهای آن مواجه نمیشوند.
این قطعات انواع مختلفی دارند و طبق یک دسته بندی کلی در گروهای بلبرینگ و رول برینگ جای میگیرند. بر اساس نوع رینگها و یا راستای اعمال بار نیز میتوان برای این قطعات دسته بندیهایی در نظر گرفت.
انواع بلبرینگ
- شعاعی انواع مختلفی دارد:
شیاری عمیق که درخودرو ها مورد استفاده قرارمیگیرد.
- محوری
- تماس زاویه ای
- تماس عمودی
در بلبرینگهای شیار عمیق از ساچمههای غلطکی درون شیار با قطر یکسان استفاده شده که درون رینگ جای گرفته و قادر به افزایش سطح تماس ساچمهها و رینگها است تا توان تحمل بارهای شعاعی را افزایش دهد.
قفسههای به کار رفته در ساختار این نوع بلبرینگ خودرو دو تکه برنجی یا پلاستیکی بوده و از روغن هیدرولیک درون شیارها، ساچمهها و قفسهها استفاده شده است.
کاربرد این نوع بلبرینگ در خودروسازی رواج دارد. چراکه قادر است به حفط سرعت خودرو کمک برساند و به کاهش قابل توجه اصطکاک کمک کند. این قطعه نقش موثری هم در تحمل بار شعاعی دارد.
کاسه نمد پلوس راست H30 کراس
کاسه نمد پلوس چپ H30 کراس
یاتاقان ثابت و متحرک استاندارد هایما S7 توربو
یاتاقان ثابت و متحرک هایما S5
روش کار بلبرینگ
پیش از خرید لوازم یدکی هایما و استفاده از این قطعات باید طرز کار هر کدام را بدانید و با آگاهی بیشتری خرید کنید. قطعه بلبرینگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بهتر است پیش از خرید و استفاده با طرز کار آن آشنا باشید. بلبرینگها قطعاتی هستند که میتوانند بارهای شعاعی و محوری را به خوبی تحمل کنند.
حواستان باشد که یکی از مهمترین وظایف بلبرینگ در خودرو تحمل بارهایی است که از قطعات در حرکت وارد میشوند. بارهایی که به چند حالت فشارهایی را بر بلبرینگ وارد میسازند و شامل بارهای شعاعی، محوری و لحظهای هستند.
این بارها از لایه خارجی به رولها منتقل شده و به سمت لایه داخلی حرکت میکنند. با اجرای این فرایند فشار به رینگ بیرونی وارد میشود و به ساچمهها انتقال مییابد. ساچمهها درون قفسهها واقع شده و حرکت نرم و روانی دارند.
به همین دلیل میتوانند نیروی وارد شده را کاهش دهند و آن را به شیوهای کنترل شده به رینگ داخلی انتقال دهند و سرعت و میزان تحمل بار بلبرینگ را تغییر دهند. در این مرحله ممکن است سرعت حرکت بلبرینگها با کاهش روبرو شود، اما استقامت آنها نیز افزایش مییابد.
اجزا تشکیل دهنده بلبرینگ
برخی از افراد تمایل دارند پیش از خرید لوازم یدکی هایما و دیگر انواع خودروها اجزای تشکیل دهنده و ساختار این قطعات را نیز به خوبی بشناسند. این موضوع در رابطه با بلبرینگ خودرو نیز صدق میکند. قطعاتی که علیرغم کوچک بودن اجزای متعددی دارند.
از جمله این اجزا میتوان به کنس یا رینگ اشاره کرد و یا ساچمه و رول را نام برد. این قطعات دارای اجزایی از قبیل قفسه یا کیج نیز هستند و کاسه نمد دارند. هر کدام از این قطعات و لوازم یدکی هایما از ویژگیهای خاص خود برخوردار شدهاند و وظیفه و مسئولیت خاصی را به سرانجام میرسانند.
برای نمونه کنس یا رینگ در این قطعه در حالت معمول با استفاده از آلیاژهای مقاوم و فولادین ساخته میشود و هر کدام از بلبرینگها دارای دو عدد رینگ داخلی و خارجی هستند.
ساچمهها که به آنها رول نیز گفته میشود را میتوان اجزای غلطکی یک بلبرینگ محسوب کرد. با چرخش این بخشها بلبرینگ نیز حرکت میکند. در بیشتر موارد این اجزا نیز از جنس فولاد مقاوم ساخته میشوند. ساچمهها تعیین کننده نوع بلبرینگ خودرو نیز هستند و امکان تولید این قطعات با انواع مختلف ساچمه وجود دارد.
امکان دارد که بعضی از ساچمهها به شکل استوانهای طراحی شده باشند که در این شرایط بلبرینگ، رولبرینگ نام خواهد گرفت. به طور کلی ساچمهها دارای اشکال گرد، استوانه، بشکهای، مخروطی، سوزنی، کف گرد مخروطی و…. هستند.
قفسه یا کیج دیگر بخش تشکیل دهنده بلبرینگ خودرو و در واقع همان قسمتی است که ساچمهها را در بر میگیرد تا با یکدیگر تماسی نداشته باشند. علاوه بر این وجود قفسه یا کیج نقش بسیار موثری در ممانعت از حرکت رولها به صورت افقی یا جانبی دارد.
این قطعات در حالت معمول با جنس فولاد و یا برنج یا فیبر ساخته میشوند. کاسه نمد دیگر جزء به کار رفته در ساختار بلبرینگ خودرو است که میان رینگها و کیج واقع شده و امکان دارد در بین رینگ داخلی و خارجی قرار بگیرد.
این بخش وظیفه دارد از خارج شدن روغن هیدرولیک درون کیجها و میان رولها به بیرون پیشگیری به عمل آورد. کاسه نمد را میتوان یک نوع عایق در برابر نفوذ آب به داخل بلبرینگ خودرو نیز محسوب کرد.