جلوبندی و تعلیق اچ سی کراس
قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق اچ سی کراس H30 Cross به قطعاتی گفته می شود که در بخش زیرین جلویی این خودروها مورد استفاده قرار گرفته و میتوانند به کنترل بهتر اتومبیل در پیچها، دست اندازها و مسیرهای ناهموار دست بزنند.
این قطعات میتوانند جلوی وارد شدن ضربه های ناگهانی به اتاق خودرو و سرنشینان را نیز بگیرند. به طور کلی سیستم جلوبندی خودروهای اچ سی کراس از قطعات متنوع و یکپارچه ای به وجود آمده است که تمامی آن ها را می توانید با مراجعه به فروشگاه پلاریس پارت عرضه کننده لوازم یدکی اچ سی کلاس تهران انتخاب و خریداری کنید.
هرآنچه باید از سیستم تعلیق دانگ فنگ اچ سی کراس بدانیم
در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه این نوع از لوازم یدکی خواهیم پرداخت و عملکرد آنها در خودرو را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.
سیستم فرمان
یکی از مهمترین لوازم یدکی اچ سی کراس و قطعات مربوط به جلوبندی این اتومبیل ها سیستم فرمان است. این سیستم از اجزایی از قبیل فرمان، چرخ دنده، غربیلک فرمان و جعبه به وجود آمده و میل فرمان و دیگر اتصالات را نیز در خود جای داده است.
وظیفه اصلی این سیستم کنترل حرکات اتومبیل و هدایت آن است. در سیستم فرمان نیروی مورد نیاز برای به چرخش درآمدن لاستیکها در طول مسیر از طریق دست راننده به وجود می آید.
سیستم تعلیق
به سیستم تعلیق، فنربندی نیز گفته می شود و بخش مهمی از خودرو اچ سی کراس است. این سیستم خود متشکل از اجزایی از قبیل اتاق و شاسی و متعلقات آن بوده و شامل فنر، کمک فنر، جرم فنربندی شده، جرم فنربندی نشده و…. است.
سیستم تعلیق خودروهای اچ سی کراس وظیفه دارد ارتعاشات و نوسانات جاده و مسیر ناهموار را کاهش دهد تا ضربه ای به اتاق و سرنشینان خودرو وارد نشود. از سوی دیگر این سیستم باید خودرو را به خوبی هدایت کند و برخورد مناسب سطح لاستیک ها و جاده را فراهم سازد.
رام
یکی دیگر از مهمترین لوازم یدکی اچ سی کراس تهران که در فروشگاه پلاریس پارت عرضه شده، قطعه رام است. این قطعه را می توان یکی از مهمترین اجزای سیستم جلوبندی این خودروها به شمار آورد که وظیفه دارد بخشهای دیگر سیستم جلوبندی را به اتاق خودرو متصل کند. رام قطعهای ساخته شده از جنس فلز است و میتوان آن را از دو سمت به شاسیها متصل کرد.
فنر اچ سی کراس
نمی توان از لوازم یدکی اچ سی کراس و قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق آن صحبت کرد اما سخنی از قطعه فنر به میان نیاورد. این قطعه دارای خاصیت کشسانی بوده و اگر به آن نیرویی وارد شود حالت ارتجاعی و برگشتی پیدا میکند. این خاصیت کمک می کند تا پس از برداشته شدن نیرو از روی فنر، این قطعه به حالت اولیه خود بازگردد.
فنرهایی که در سیستم جلوبندی خودروها به کار رفته اند خود شامل نمونه های متنوعی هستند و فنرهای مکانیکی، فنرهای هوایی یا پنوماتیک، فنرهای روغنی یا هیدرولیک را در بر می گیرند. این اجزا می توانند به شکل جامد، گاز و یا مایع وزن اتاق خودروها را تحمل کرده و از میزان فشار و ارتعاشات وارد شده به اتومبیل در حین رانندگی و در جادههای ناهموار بکاهند.
حواستان به این نکته هم باشد که بیشتر ضرباتی که در هنگام رانندگی به خودرو وارد میشود فنرهای آن را تحت تاثیر قرار میدهد. این قطعات به دلیل ارتعاش پذیری بسیار بالا میتوانند تمامی ضربات وارد شده را به خوبی خنثی کنند.
انواع مختلف فنرهای به کار رفته در ساختار و سیستم جلوبندی خودروهای اچ سی کراس شامل فنرهای لول، تخت و پیچشی هستند و هر کدام وظیفه خاصی را در این سیستم بر عهده می گیرند.
برای نمونه فنرهای لول از سایر انواع این قطعات پرکاربردتر بوده و با پیچیدن یک میله با سطح مقطع دایرهای به دور یک استوانه به وجود میآیند. در حالی که فنرهای تخت به صورت ورقههای تخت ساخته شده و ابعاد و اندازههای آنها با یکدیگر متفاوت است.
این قطعات بر روی یکدیگر واقع شده و انعطاف پذیری بسیار بالایی هم دارند. در حالت معمول جنس فنرهای تخت، فلز بوده و به منظور تعلیق چرخهای عقب مورد استفاده قرار میگیرند.
دیگر نوع فنرهای موجود در سیستم جلوبندی خودروهای اچ سی کراس فنرهای پیچشی هستند. این قطعات یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف دارند و از آن به منظور تامین گشتاور پیچشی استفاده میکنند.
فنر بندی دانگ فنگ اچ 30 کراس
کمک فنر ها
با مراجعه به فروشگاه پلاریس پارت عرضه کننده لوازم یدکی اچ سی کراس تهران از امکان خرید کمک فنر نیز برخوردار خواهید شد که از مهمترین اجزای جلوبندی این خودروها محسوب میشود. کمک فنرها نسبت به فنرها خاصیت کشسانی بیشتری دارند.
به همین دلیل نقش آنها در خنثی سازی نوسانات کوچک ساده و ناهمواریها قابل توجه است. این قطعه یک محصول مکانیکی بوده و در نزدیکیهای هر کدام از چرخهای خودرو نصب میشود. یک سر کمک فنر به اتاق شاسی متصل میشود و سر دیگر آن به طبق و یا پوسته اکسل اتصال دارد.
سیبک
سیبک دیگر قطعه مهم و حساس موجود در جلوبندی خودرو اچ سی کراس است. این قطعه از جنس فلز ساخته شده و شکل کروی هم دارد. سیبک را درون یک محفظه از جنس فولاد با روکش پلاستیکی جای میدهند. این قطعه از یک سو به طبق وصل شده و از سمت دیگر به متعلقات چرخها متصل است.
سیبک وظیفه دارد خودرو را هدایت کند. به همین دلیل با چرخش فرمان به هر سمت و سو، سیبک نیز به همان سمت میچرخد. این قطعه قادر است حرکات ناخواسته بر روی دست اندازها و ناهمواریها را خنثی کند و جلوی اصطکاک میان قطعات را بگیرد تا خودرو حرکاتی نرم و روان در طول مسیر داشته باشد.
اگر این قطعه با خرابی مواجه شده و یا عملکرد ناقصی داشته باشد با لرزش فرمان مواجه خواهید شد و یا مشکلاتی در سیستم جلوبندی به وجود خواهد آمد.
غربیلک فرمان H30 کراس
توپی سر کمک H30 کراس
کابل ترمز دستی راست H30 کراس
جعبه قفل برقی دسته دنده (شیفت لاک) H30 کراس
قرقری فرمان
از قرقری فرمان برای اتصال دادن جعبه فرمان به سیبک استفاده میکنند. به همین دلیل به این نوع لوازم یدکی، بازویی فرمان نیز میگویند. این قطعه به ایجاد انسجام و یکپارچگی جعبه فرمان کمک میکند. چراکه قادر است نیروی کششی جعبه فرمان را به سیبک انتقال دهد.