اچ سی کراس محصول شرکت دانگ فنگ چین از سال ۱۳۹۴ توسط ایرانخودرو به بازار ایران وارد شد. این خودرو که از پلتفرم پژو 206 و موتوری مشابه آن بهره میبرد، در ابتدای ورودش توانست با قیمت پایین و تبلیغات گستردهای که از طرف ایرانخودرو انجام شد توجه خریداران را جلب کند. با این حال کیفیت و تواناییهای این خودرو برای خریداران کافی نبود و انتظارات اولیه را بهطور کامل برآورده نکرد. این مسئله سبب شد که در سالهای ابتدایی، اچ سی کراس در بازار ایران با استقبال محدود مواجه شود.
طراحی ظاهری اچ سی کراس
طراحی ظاهری اچ سی کراس ترکیبی از بدنهای مشابه هاچبکها و ویژگیهایی از خودروهای کراساوور است. ارتفاع بالاتر سیستم تعلیق و فلاپهای اطراف بدنه این خودرو را به خودروهای کراساوور شبیه کرده است اما رینگهای کوچک و بدنه سنگین، به تجربهی بصری آن لطمه میزند.
در نمای جلو چراغهای زاویهدار و مه شکنهای کرومی تا حدی به زیبایی ظاهری آن افزودهاند اما در کل طراحی آن نسبت به استانداردهای روز دچار ضعفهایی است و با ظاهر مدرن خودروهای همرده قابل مقایسه نیست.
نمای جانبی و عقبی اچ سی کراس نیز چندان جذاب نیست و در مقایسه با خودروهای کراساوور روز کمی قدیمی به نظر میرسد. با اینکه تلاش شده است تا خودرو ظاهری جوانپسند داشته باشد اما همچنان در طراحی آن اثری از نوآوری دیده نمیشود. از سوی دیگر بدنهی خودرو یادآور طراحیهای قدیمیتر بوده و بیشتر با سلیقهی کسانی همخوانی دارد که به ظاهر ساده و کارآمد تمایل دارند.
بررسی فنی، موتور و گیربکس اچ سی کراس
اچ سی کراس از موتور ۱.۶ لیتری TU5 استفاده میکند که در پژو 206 نیز بهکار رفته و توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این موتور برای یک هاچبک کوچک مانند 206 مناسب به نظر میرسد اما در اچ سی کراس با وزن ۱۲۳۰ کیلوگرم عملکرد مطلوبی ارائه نمیدهد و شتابگیری آن نیز متوسط است. هنگام حرکت در شرایط مختلف بهویژه با وزن بالا توان کافی احساس نمیشود و نمیتوان انتظار عملکرد خیرهکنندهای داشت.
از طرف دیگر گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته اچ سی کراس که توسط شرکت آیسین ژاپن ساخته شده، از کیفیت و عملکردی نسبتا قابل قبول برخوردار است. با وجود نرمی در تعویض دندهها، مشکلاتی همچون گیرکردن در حالت P و تاخیر در تعویض دندهها بهویژه در سرعتهای بالا از معایب آن به شمار میآید.
این گیربکس از حالتهای مختلفی مانند اسپرت و برفی پشتیبانی میکند که به راننده امکان تنظیمات بیشتر در شرایط مختلف را میدهد، اما نبود قابلیت تیپترونیک و برخی مشکلات فنی همچنان نقطه ضعفهای آن محسوب میشود.
فضای داخلی و امکانات رفاهی
در فضای داخلی، اچ سی کراس به امکاناتی نسبتا مناسب و جادار برای سرنشینان مجهز شده است. این خودرو به صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، صندلیهای راحت با قابلیت تنظیم و تعدادی دیگر از امکانات رفاهی مجهز است که تجربه رانندگی را برای سرنشینان بهبود میبخشد. استفاده از فضای مناسب برای پا و سر سرنشینان، آن را به گزینهای جذاب برای خانوادهها تبدیل کرده است.
مشکلات کیفی و نقاط ضعف اچ سی کراس
کمبود برخی قطعات یدکی خاص یکی دیگر از مشکلات این خودرو در بازار ایران به شمار میآید که میتواند در مواقع خرابی باعث دردسر شود. این کمبود قطعات یدکی به ویژه در مورد لوازم بدنه و چراغها بیشتر محسوس است و ممکن است مالک خودرو را مجبور کند برای مدت طولانی منتظر تعمیرات بماند. در مجموع این مسائل در کیفیت، اچ سی کراس را در میان خودروهای موجود با چالشهای بیشتری همراه کرده است.
بررسی وضعیت ایمنی اچ سی کراس
از نظر ایمنی اچ سی کراس با استانداردهای متوسطی در این زمینه مواجه است. این خودرو موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده که سطح نسبتا پایینی محسوب میشود و نشان میدهد در مقایسه با خودروهای روز دنیا، عملکرد ایمنی آن به استانداردهای بالا نزدیک نیست. با این حال، این خودرو به سیستمهای ایمنی اولیه مانند ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) و سنسور دنده عقب مجهز شده است که در مجموع به ارتقای امنیت نسبی سرنشینان کمک میکنند.
از ویژگیهای ایمنی دیگر این خودرو میتوان به چهار ایربگ (راننده، سرنشین جلو و جانبی) اشاره کرد که برای محافظت از سرنشینان تعبیه شدهاند. هرچند نبود سیستمهای پایداری الکترونیکی مانند ESP، کنترل کشش (TCS) و سیستمهای پیشرفتهتر کنترل سرعت و هشدار تصادف، محدودیتهایی را در زمینه ایمنی فعال ایجاد میکند.
نقاط قوت اچ سی کراس در مقایسه با رقبا
اچ سی کراس در مقایسه با برخی رقبای چینی و داخلی خود دارای مزایایی است که آن را به گزینهای جذاب در بازار ایران تبدیل کرده است. از جمله این مزایا میتوان به گیربکس نرم و تعویض دندههای بدون تکان اشاره کرد که نسبت به برخی خودروهای همرده از عملکرد بهتری برخوردار است. امکانات رفاهی همچون سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب و مانیتور لمسی، باعث شدهاند که در مقایسه با برخی رقبای خود نظیر ساندرو سطحی از راحتی و رفاه را برای کاربران فراهم کند.
این خودرو همچنین به دلیل اشتراک قطعات موتوری با پژو 206 و رانا از مزیت دسترسی آسانتر به قطعات یدکی موتور بهرهمند است. این امر، بهویژه برای خریداران ایرانی که به دنبال خودروهایی با هزینههای نگهداری کمتر هستند اهمیت زیادی دارد.
نقاط ضعف اچ سی کراس در مقابل خودروهای همرده
با وجود مزایای یاد شده اچ سی کراس با برخی محدودیتها و نقاط ضعف در برابر رقبا روبهرو است. اولین نکته فرمانپذیری نهچندان خوب آن است که در پیچهای تند و جادههای غیرمستقیم به چشم میآید و ممکن است رانندگی آن را کمی دشوارتر کند.
مصرف سوخت نسبتاً بالای این خودرو در شهر، با حدود ۱۰ تا ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر، از جمله عواملی است که آن را در مقایسه با خودروهای بهینهتر، پرمصرفتر میسازد و میتواند هزینههای بیشتری به همراه داشته باشد.
جمعبندی نهایی
اچ سی کراس با وجود نقاط ضعف و قوت خاص خود بهعنوان یک خودروی اقتصادی و خانوادگی در بازار ایران مورد توجه است. این خودرو میتواند انتخابی معقول برای کسانی باشد که به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی کافی و فضای داخلی جادار هستند و در عین حال میخواهند هزینههای خرید را نسبت به خودروهای کراساوور گرانتر کاهش دهند.
با وجود انتقادات وارد بر کیفیت ساخت کابین و برخی مسائل ایمنی، این خودرو همچنان به دلیل قیمت مقرونبهصرفه، گزینهای جذاب در بازار به شمار میرود.