واشر سرسیلندر قطعه ای مهم در موتور خودرو است که وظیفه آب بندی بین سرسیلندر و بلوک سیلندر را بر عهده دارد. این قطعه از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است، اما در صورت بروز برخی عوامل، ممکن است دچار سوختگی شود. سوختن آن میتواند مشکلات جدی از جمله کاهش توان موتور، افزایش دمای موتور، نشتی آب و روغن، و حتی آسیب جدی به قطعات موتور ایجاد کند. در این مقاله، ما قصد داریم علائم سوختن واشر سرسیلندر را در خودرو هایما بررسی کنیم و به بیان عوامل موثر بر این مشکل بپردازیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد. لطفا با ما همراه شوید.
واشر سزسیلندر یک قطعه مهم در موتور خودرو است که بین سرسیلندر و بدنه سلندر قرار دارد.
واشر سرسیلندر چگونه کار میکند؟
یک قطعه نازک است که بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار میگیرد. این قطعه سه وظیفه اصلی دارد:
آببندی محفظه احتراق
این قطعه با ایجاد یک فضای بسته، مانع از خروج گازهای احتراق و نشت مایعات به داخل یا خارج از سیلندر میشود. این کار باعث افزایش کارایی و قدرت موتور میشود. واشر سرسیلندر معمولا دارای رینگهای ویژهای است که به این منظور طراحی شدهاند. برای مثال، واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) دارای رینگ های فولادی هستند که در محل احتراق قرار می گیرند و باعث آب بندی بهتر میشوند. واشر سرسیلندرهای مسی نیز برای نصب این رینگها به یک عملیات خاص نیاز دارند.
هدایت مایعات
این قطعه دارای مسیرهایی است که به مایع خنک کننده و روغن موتور اجازه میدهد تا بین بلوک موتور و سرسیلندر جریان داشته باشند. این مایعات نقش مهمی در خنک کردن و روان کاری قطعات موتور دارند. مایع خنک کننده موتور با گرفتن حرارت از سرسیلندر و سایر قطعات، آنها را از بالا رفتن دما و آسیب دیدن جلوگیری می کند. روغن موتور نیز با رساندن فشار و لغزندگی به قطعات مانند سوپاپ ها، میل سوپاپ ها، شمع ها و تایمینگ، عملکرد آن ها را بهبود میبخشد.
حفظ و نگهداری مایعات
واشر سرسیلندر با جلوگیری از ترکیب شدن مایع خنککننده و روغن موتور یا گازهای احتراق، از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری میکند. این کار باعث افزایش عمر موتور میشود. اگر مایع خنککننده و روغن موتور با هم مخلوط شوند، ممکن است باعث کاهش خنک کاری و روان کاری موتور شوند و به قطعات آسیب برسانند. اگر گازهای احتراق به مسیرهای مایع خنککننده و روغن موتور نفوذ کنند، ممکن است باعث افزایش فشار و دما و ایجاد حبابهای هوا در آنها شوند و به عملکرد موتور آسیب برسانند. واشر سرسیلندر معمولا دارای رینگهای O شکل دارد که در برخی نقاط خاص به آببندی کمک میکنند.
علائم نیم سوز شدن
نیمسوز شدن واشر سرسیلندر به این معناست که واشر هنوز کاملاً از بین نرفته اما عملکرد آن دچار مشکل شده است. برخی از علائم آن عبارتند از:
کاهش تدریجی آب رادیاتور بدون نشتی ظاهری
افزایش غیرعادی دمای موتور
سخت روشن شدن خودرو به ویژه در صبح ها
کاهش توان و شتاب موتور
خروج دود سفید از اگزوز
بوی نامطبوع ناشی از ترکیب روغن و آب
علائم سوختن واشر سرسیلندر هایما
در این بخش به بررسی علائم سوختن واشر سرسیلندر هایما میپردازیم. اگر متوجه هر یک از علائم زیر در خودروی خود شدید، باید در اسرع وقت برای بررسی و تعمیر واشر سرسیلندر اقدام کنید.
کاهش سطح آب رادیاتور
یکی از اولین علائم سوختن واشر سرسیلندر، کاهش سطح آب رادیاتور است. اگر متوجه شدید که سطح آب رادیاتور خودروی شما به طور مداوم کاهش مییابد، حتی اگر هیچ نشتی در رادیاتور یا شیلنگهای آن وجود ندارد، احتمال سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد.
خروج دود سفید از اگزوز
خروج دود سفید از اگزوز معمولاً نشان دهنده وجود مشکل در سیستم خنک کننده یا واشر سر سیلندر است. این دود می تواند به دلیل ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق باشد که باعث ایجاد بخار و خروج آن از اگزوز میشود. توجه به این مشکل و تعمیر آن ضروری است.
دود سفید ناشی از سوختن واشر سرسیلندر به دلیل وجود آب در محفظه احتراق است.
شیری شدن روغن موتور
یکی دیگر از علائم سوختن آن، شیری شدن روغن موتور است. اگر متوجه شدید که روغن موتور خودروی شما حالت شیری پیدا کرده است، احتمال سوختن وجود دارد. این حالت به دلیل مخلوط شدن آب و روغن در موتور است.
لرزش و تکان خوردن خودرو
اگر خودروی شما دچار لرزش و تکان خوردن میشود، این میتواند یکی از علائم سوختناین قطعه باشد. لرزش و تکان خوردن خودرو به دلیل عدم احتراق صحیح مخلوط هوا و سوخت است.
بد روشن شدن خودرو
اگر خودروی شما به سختی روشن می شود، این میتواند یکی از علائم سوختن باشد. بد روشن شدن خودرو به دلیل نشتی آب رادیاتور به داخل سیلندر است.
افزایش دمای موتور
اگر دمای موتور خودروی شما به طور مداوم افزایش می یابد، این می تواند یکی از علائم سوختن واشر سرسیلندر باشد. افزایش دمای موتور به دلیل نشتی آب رادیاتور به داخل سیلندر است.
این اتفاق به دلیل کاهش کارایی سیستم خنک کننده رخ میدهد و میتواند منجر به آسیب به قطعات حساس موتور شود. در نتیجه، موتور به نقطه جوش میرسد و عملکرد آن مختل میشود.
صدای غیرعادی از موتور
اگر از موتور خودروی شما صدای غیرعادی شنیده می شود، این می تواند یکی از علائم سوختن این قطعه در خودرو هایما باشد. این صدا می تواند به دلیل نشتی آب رادیاتور به داخل سیلندر یا نشتی روغن به داخل محفظه احتراق باشد.
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، باید در اسرع وقت برای بررسی و تعمیرآن اقدام کنید. عدم رسیدگی به این مشکل می تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود.
وجود حباب در رادیاتور یا در مخزن مایع خنککننده
وقتی واشر سرسیلندر سوخته باشد، گازهای احتراق می توانند به مایع خنک کننده وارد شوند و در نتیجه حباب های هوا در رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده ایجاد شوند
بوی سوختن و مشکلات در سیستم اگزوز
در صورت سوختن این قطعه، نشت روغن یا مایع خنککننده می تواند باعث سوختن در داخل محفظه احتراق شود و بوی سوختن روغن یا مایع خنک کننده را از سیستم اگزوز حس کنید.
خروج دود رنگی از درپوش رادیاتور یا درپوش روغن
در صورتی که واشر سرسیلندر بسوزد، میتوانید مشاهده کنید که دود یا بخار از درپوش رادیاتور یا درپوش روغن بیرون میآید. این نشاندهنده نشت گازهای احتراق یا ترکیب مایع خنککننده و روغن است.
دستگاه های دیجیتال یا حسگرها هشدار می دهند
در برخی از خودروهای جدیدتر، سیستمهای هشداردهنده یا دستگاههای دیجیتال ممکن است در صورت وقوع مشکل در سیستم موتور یا سیستم خنککننده، هشدار دهند. اگر واشر سرسیلندر سوخته باشد، این سیستمها ممکن است هشدارهایی مانند “Overheating” یا “Low Coolant” نمایش دهند.
علل سوختن واشر سرسیلندر
این قطعه به دلایل مختلفی ممکن است بسوزد. برخی از این دلایل عبارتند از:
- گرمای بیش از حد موتور
- عمر طولانی واشر سرسیلندر
- ترک در سرسیلندر
- احتراق زودتر از موعد
- بار بیش از حد روی موتور
- نگهداری ضعیف از موتور
- خرابی ترموستات
- بستن نادرست قطعه
- کمبود مایع خنک کننده
سوختن واشر سرسیلندر چه خطراتی دارد؟
اگر این قطعه بسوزد و بهموقع تعویض نشود، مشکلات زیر ایجاد خواهند شد:
آسیب به سرسیلندر: ممکن است به دلیل دمای بالا، سرسیلندر تاب بردارد که هزینه تعمیر آن بسیار بالاست.
مخلوط شدن روغن و آب: این امر باعث کاهش روانکاری موتور شده و میتواند به یاتاقانها آسیب جدی وارد کند.
سوختگی پیستون و سوپاپ ها: افزایش حرارت غیرعادی می تواند باعث آسیب به قطعات داخلی موتور شود.
خرابی کامل موتور: در صورت بی توجهی، ممکن است نیاز به تعویض کل موتور داشته باشید.
چگونه از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کنیم؟
برای افزایش عمرآن و جلوگیری از خرابی آن، نکات زیر را رعایت کنید:
بررسی مرتب آب رادیاتور:
هر هفته سطح آب رادیاتور را چک کنید و در صورت کاهش، آن را پر کنید.
استفاده از ضدیخ استاندارد:
همیشه از ضدیخ مناسب برای جلوگیری از رسوب و خوردگی استفاده کنید.
تعویض روغن موتور در زمان مناسب:
روغن موتور استاندارد و تعویض به موقع آن، دمای موتور را در حد متعادل نگه میدارد.
چک کردن عملکرد ترموستات:
در صورت خرابی، بلافاصله آن را تعویض کنید تا دمای موتور تحت کنترل باشد.
عدم رانندگی طولانی مدت با موتور داغ:
اگر موتور بیش از حد گرم شد، خودرو را خاموش کنید و منتظر خنک شدن آن بمانید.
بازبینی سیستم خنک کننده:
به طور منظم، شیلنگ های آب، رادیاتور و پمپ آب را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند.
خرید واشر سرسیلندر هایما در فروشگاه پلاریس پارت
فروشگاه پلاریس پارت یکی از فروشگاههای معتبر قطعات خودرو در ایران است که انواع قطعات خودرو از جمله واشر سرسیلندر را با قیمتهای مناسب و کیفیت بالا عرضه میکند.
برای خرید واشر سرسیلندر هایما در فروشگاه پلاریس پارت، میتوانید به روشهای زیر اقدام کنید:
خرید اینترنتی
برای خرید اینترنتی این قطعه، می توانید به سایت فروشگاه پلاریس پارت مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خودروی خود، واشر سرسیلندر مناسب را انتخاب کنید. پس از انتخاب آن، می توانید آن را به سبد خرید خود اضافه کرده و مراحل پرداخت را انجام دهید.
واشر سر سیلندر استاندارد هایما S7 توربو
واشر سر سیلندر استاندارد هایما S7 2000
خرید حضوری
برای خرید حضوریاین قطعه در خودرو هایما، می توانید به یکی از شعب فروشگاه پلاریس پارت در سراسر ایران مراجعه کنید. در هنگام خرید حضوری، می توانید با کارشناسان فروشگاه مشورت کرده و بهترین گزینه را برای خودروی خود انتخاب کنید.
نتیجهگیری
واشر سرسیلندر قطعه ای حساس در موتور خودرو است و سوختن آن میتواند مشکلات جدی برای موتور ایجاد کند، در این مقاله به بررسی علائم سوختن واشر سرسیلندر هایما و نحوه خرید این قطعه در فروشگاه پلاریس پارت پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.