یافتن علت کف کردن آب رادیاتور ماشین موضوع مهمی است که هر رانندهای باید با آن آشنا باشد. این مشکل ممکن است در خودروهای مختلف از جمله هایما ۷ نیز مشاهده شود. رادیاتور جزو قطعات بسیار مهم خودرو به شمار میآید که کارکرد صحیح آن منجر به حفظ سلامت موتور میشود. به همین دلیل است که باید مشکلات به ظاهر جزئی آن نیز به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند.
علتهای اصلی کف کردن آب رادیاتور
منظور از کف کردن رادیاتور، ایجاد حبابهای بسیار ریز در آب موجود در آن است. این حبابها میتوانند کم یا زیاد باشند، اما به هر روی نشانه خوبی نیستند و مشخص میکنند که مشکلی در رادیاتور اتوموبیل شما وجود دارد. در این بخش به مهمترین علل ایجاد این شرایط اشاره میکنیم.
زنگ زدن قطعات
اولین و مهمترین گزینهای که در این رابطه میتوانیم به آن اشاره کنیم زنگ زدن قطعات درونی رادیاتور است. به مرور زمان، این قطعات دچار فرسودگی میشوند و کاملاً طبیعی است که در این حالت دچار زنگزدگی نیز بشوند. در واقع حتی بهترین رادیاتورهای موجود در بازار نیز ممکن است با چنین چالشی مواجه باشند.
وقتی که رادیاتور زنگ میزند، فشار زیادی به سرسلیندرها وارد میشود، زیرا آب به خوبی در اطراف موتور به گردش در نمیآید و حرارت به صورت مکرر افزایش پیدا میکند. همین موضوع به مرور زمان موجب خراب شدن سرسلیندرها و خراب شدن موتور هم میشود. کف کردن آب رادیاتور یکی از نشانههای مهم در این رابطه است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید.
به کارگیری مایع رادیاتور نامناسب
مایعی که در درون رادیاتور خودروی خود میریزید باید کاملاً استاندارد باشد تا بتوان به خنکسازی موتور به وسیله آن اطمینان پیدا کرد. این نوع مایعها توسط برندهای گوناگونی به بازار ارائه میشوند و این وظیفه شماست که از بین آنها، بهترین گزینه را انتخاب کنید. به کارگیری مایعهای نامناسب و غیر استاندارد، نه تنها روند خنکسازی موتور را به تعویق میاندازد، بلکه ممکن است فرسوده شدن رادیاتور را تسریع کند.
بارها مشاهده است که کاربران از ضد یخ و ضد جوش در درون رادیاتور خودروی خود استفاده نمیکنند. این یک اشتباه مهلک است که در نهایت باعث به وجود آمدن ضربات جبران ناپذیر به رادیاتور میشود و در نهایت خود را به صورت کف کردن آب موجود در آن نشان میدهد. بهتر است با کمی هزینه بیشتر، یک مایع رادیاتور عالی خریداری کنید.
فشار آمدن به رادیاتور
نوع رانندگی شما نیز میتواند در به وجود آمدن کف رادیاتور موثر باشد. رانندگانی که به خودروی خود بیش از حالت عادی فشار وارد میکنند، قطعاً به موتور اتوموبیلشان آسیب میزنند. این نوع رانندگی، درجه حرارت آب رادیاتور را به شکلی باورنکردنی افزایش میدهد. ادامه یافتن این موضوع و عدم انجام اقداماتی جهت کاهش دمای آب، رادیاتور را به طور کامل از بین میبرد و آن را به یک قطعه فلزی بیخاصیت تبدیل میکند.
نوع رانندگی خود را اصلاح کنید تا با مشکلات فنی خاصی همچون کف کردن رادیاتور مواجه نشوید. در سرازیریها و یا سربالاییها با سرعت مطمئنه رانندگی کنید. علاوه بر این، تعویض دنده در دور موتور مناسب را یاد بگیرید. همین موارد به ظاهر ساده، از میزان فشار وارد شده به رادیاتور و موتور میکاهند و عمر هر یک از این قطعات را افزایش میدهند. به یاد داشته باشید که رانندگی مناسب، نیاز شما به تعمیرکاران را کاهش میدهد.
وجود هوا در سیستم
یکی از اصلیترین دلایل کف کردن رادیاتور، ورود هوا به سیستم گرمایشی است. این هوا میتواند از طریق نشتیها یا از طریق ورود به سیستم در زمان پر کردن آب به وجود آید.
نقص در پمپ
اگر پمپ نتواند به درستی عمل کند، ممکن است فشار آب کاهش یابد و این موضوع باعث ورود هوا به سیستم گردد.
نشانههای کف کردن رادیاتور
عدم یکنواختی دما
اگر بخشی از رادیاتور سرد و بخشی دیگر گرم باشد، این ممکن است نشانهای از وجود هوا در سیستم باشد.
صداهای غیرمعمول
وجود هوا در سیستم میتواند باعث ایجاد صداهایی مانند غژغژ یا حبابزنی شود.
کاهش کارایی
اگر رادیاتور به خوبی گرم نمیشود و مصرف انرژی افزایش یافته است، ممکن است نشانهای از کف کردن رادیاتور باشد.
رادیاتور کولر (کندانسور) هایما S5 (طرح قدیم)
رادیاتور کولر (کندانسور) هایما S5 (طرح جدید)
رادیاتور آب هایما S5
شیلنگ پایین رادیاتور هایما S7 توربو
بررسی انواع رنگ های آب رادیاتور و معنای آن ها
رنگ آب رادیاتور | معنی و علت احتمالی |
---|---|
سبز یا آبی روشن | حالت نرمال، نشان دهنده استفاده از ضدیخ و مایع خنک کننده استاندارد |
زرد یا نارنجی | احتمال زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی سیستم خنک کننده |
قهوهای تیره یا شیری | نشتی روغن به داخل رادیاتور (احتمال خرابی واشر سرسیلندر) |
قرمز یا صورتی | استفاده از ضدیخ های با پایه ارگانیک، گاهی به دلیل ترکیب نادرست مایعات |
سیاه یا خاکستری | آلودگی شدید و تجمع رسوبات، نیاز به شستشوی کامل سیستم |
بی رنگ یا شفاف | رقیق شدن بیش از حد ضدیخ، نیاز به تعویض مایع خنک کننده |
کف سفید رادیاتور
کف سفید رادیاتور مربوط به زمانی است که از مایع نامناسب استفاده کنید و یا فشار زیادی به موتور وارد شده باشد. همانطور که گفته شد، این کف به صورت حبابهای ریز قابل مشاهده است. تنها کافی است درب رادیاتور را بردارید تا بتوانید انبوهی از این حبابها را ببنید. در برخی از شرایط، کف سفید رادیاتور همراه با مادهای شبیه به خامه زرد رنگ است. این موضوع به ما نشان میدهد که احتمالاً خودرو علاوه بر مشکل در بخش رادیاتور، روغنسوزی یا روغنریزی نیز دارد که خود یک مشکل بزرگ است.
کف قهوهای رادیاتور
کف قهوهای رادیاتور در ابتدا به رنگ سفید بوده است، اما ترکیب شدن آن با رسوبات موجود در درون محفظه رادیاتور، رنگ آن را تغییر میدهد. در واقع وجود این کف مشخص میکند که با یک رادیاتور قدیمی و پر از رسوب طرف هستیم که احتمالاً سوراخ هم شده است. توجه داشته باشید که احتمال دارد این کف به رنگ قهوهای نباشد و رنگی همچون زرد، نارنجی و یا قرمز هم به خود بگیرد. حتی این سه مورد نیز نشاندهنده افزایش میزان رسوبات در درون رادیاتور هستند. در این حالت لازم است نسبت خودرو را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.
علت کف سفید و قهوه ای رادیاتور
به عنوان مهمترین مرکز فروش لوازم یدکی هایما اس 7 باید به این نکته اشاره کنیم که وجود کف و سفید و قهوهای در کنار هم، نشاندهنده تخریب کامل رادیاتور اتومبیل شما است. این حالت زمانی به وجود میآید که رسوبات ته نشین شده در رادیاتور به حرکت در آمدهاند و از سوی دیگر، مایع خنککننده درون آن به کمترین حد خود رسیده است. مجموع این دو موضوع در کنار هم، باعث میشود تا با یک رادیاتور آسیبدیده روبرو باشیم که عملاً هیچ کاربردی برای خنک کردن دمای موتور ندارد. بنابراین اگر کف قهوهای و سفید را به صورت همزمان مشاهده کردید، سریعاً اتوموبیل خود را خاموش کنید و آن را به تعمیرکاران ماهر بسپارید.
رادیاتور خنک کننده روغن موتور هایما S5
رادیاتور بخاری هایما S7 2000
رادیاتور کولر (کندانسور) هایما S7 توربو
رادیاتور آب هایما S7 توربو
رادیاتور آب هایما S7 2000 AT
روشهای رفع کف کردن رادیاتور
هوادهی رادیاتور
یکی از راههای ساده برای رفع این مشکل، استفاده از شیرهای هواگیری است که معمولاً در بالای رادیاتور قرار دارند. با باز کردن این شیرها و خروج هوا، میتوان از تجمع هوا در سیستم جلوگیری کرد.
بررسی نشتیها
باید به دقت سیستم را بررسی کرد تا نشتیها شناسایی و تعمیر شوند. این کار میتواند به جلوگیری از ورود مجدد هوا به سیستم کمک کند.
تنظیم فشار آب
اطمینان از اینکه فشار آب در سیستم در محدوده صحیح قرار دارد، میتواند به جلوگیری از ورود هوا کمک کند.
نگهداری منظم
انجام نگهداریهای دورهای و بررسی وضعیت سیستم میتواند به شناسایی و رفع مشکلات قبل از بروز مشکلات جدیتر کمک کند.
چطور کف کردن رادیاتور را حل کنیم؟
متأسفانه در بسیاری از موارد، کف کردن رادیاتور زمانی مورد بررسی قرار میگیرد که این قطعه به طور کامل خراب شده است. همانطور که میدانید، بهترین راهکار در چنین شرایطی خرید یک رادیاتور جدید و تعویض آن با مدل آسیبدیده است. با مراجعه به یک مرکز خرید لوازم یدکی هایما میتوانید به سادگی این نوع قطعات را خریداری کنید و کارکرد کلی اتوموبیل خود را بهبود ببخشید.
سخن پایانی
کف کردن آب رادیاتور از جمله مشکلاتی به شمار میآید که ممکن است شما نیز با آن روبرو شوید. به منظور رفع این مشکل مهم لازم است به سراغ خرید یک رادیاتور جدید و اصلی بروید. ما به عنوان بزرگترین مرجع عرضه انواع لوازم یدکی هایما درتهران مفتخریم تا به شما کاربران گرامی در این زمینه یاری برسانیم.