HAIMA S5, Haima S7 Turbo, تجهیزات خودرو, دانستنی های لوازم خودرو

قطعات سوخت رسانی هایما

سامانه سوخت رسانی خودرو وظیفه تامین و تنظیم سوخت مورد نیاز موتور در شرایط مختلف عملیاتی را بر عهده دارد.

خودروهای هایما مانند دیگر انواع اتومبیل‌های موجود در بازار از قطعات ریز و درشت بسیار زیادی به وجود آمده‌اند. هر کدام از این بخش‌ها و قطعات وظیفه خاصی را در این سیستم‌ها برعهده می‌گیرند و قطعات سوخت رسانی یکی از مهمترین اجزا و بخش‌های تشکیل دهنده آن‌ها هستند. قطعات سوخت رسانی هایما همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده در فرایندهای مربوط به سوخت رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر این بخش‌ها وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام ندهند خودروی شما عملکرد صحیحی نخواهد داشت و درروشن شدن و حرکت کردن آن با مشکلاتی روبرو خواهید شد. از جمله مهمترین این بخش‌ها و قطعات می‌توان به باک بنزین، پمپ بنزین، ریل سوخت، انژکتور سوخت و…. اشاره کرد.

سیستم سوخت رسانی یک قسمت اساسی از خودرو است.

سیستم سوخت رسانی یک قسمت اساسی از خودروهااست که به منظور انتقال سوخت ازمخزن سوخت به موتور استفاده میشود. ازآنجایی که سوخت یکی ازاجزای اساسی برای اجراء موتورهاست،عملکردصحیح وکاآمد این سیستم برای ایمنی وکارایی وسایل نقلیه بسیار اهمیت دارد.

 

دراین مقاله به معرفی این بخش هاو قطعات سوخت رسانی هایماخواهیم پرداخت و نحوه عملکرد و وظیفه اصلی آن ها رامروروبررسی خواهیم کرد.پس اگر شماهم بدنبال کسب اطلاعات بیشتردر این زمینه هستید باماهمراه باشید.

مخزن بنزین

باک بنزین را می‌توان یکی از مهمترین قطعات سوخت رسانی هایما به شمار آورد. باک در واقع عنوان یک مخزن است که سوخت قابل اشتعال بنزین در آن نگهداری و ذخیره می‌شود تا در مواقع مورد نیاز موتور، سوخت را به آن انتقال دهد. مخازن سوخت مدرن از مواد پلاستیکی مقاوم در برابر زنگ زدگی ساخته شده اند.

هرچند شما می‌توانید از اصطلاح مخزن سوخت برای انواع مایعات سیال استفاده کنید. اما این مفهوم به طور کاملا اختصاصی به بخشی از سامانه موتور یعنی همان باک بنزین اطلاق می‌گردد.

پمپ بنزین

پمپ بنزین خودروهای هایما وظیفه دارد سوخت را به موتور خودرو انتقال دهد. در حقیقت بنزین مسیر میان باک و موتور را با کمک پمپ بنزین طی کرده و به سرانجام می‌رساند.

به طورکلی پمپ بنزین یکی از مهم‌ترین قطعات سوخت رسانی هایما بوده وقطعه‌ای کاملاً یکپارچه است که می‌تواند به صورت همزمان چند وظیفه را انجام دهد.

یکی از مهمترین وظایف این قطعه ایجاد فشاردر جریان سوخت بوده و وظیفه مهم دیگر آن فیلتر کردن سوخت و ارسال آن است.

این امکان وجود دارد که دربرخی ازخودروها از دو پمپ بنزین استفاده شده باشد تا یکی وظیفه ارسال سوخت موتور را بر عهده بگیرد و دیگری عهده دار ایجاد فشار و فیلتر ساختن آن باشد.

انواع مختلفی از پمپ های سوخت وجود دارد، از جمله پمپ های مکانیکی و الکتریکی.

فیلتر سوخت

فیلتر سوخت ناخالصی ها و ذرات را از سوخت جدا می کند تا از آسیب دیدن انژکتورها و سایر اجزای حساس سوخت رسانی جلوگیری کند.

رگولاتور فشار سوخت

این قطعه معمولاً در مسیر ریل سوخت (Fuel Rail) نصب شده و فشار بنزین را بسته به نیاز موتور تنظیم می‌ کند.

در خودروهای مجهز به سیستم برگشت سوخت (Return System)، رگولاتور فشار سوخت مازاد را به باک برمی‌ گرداند.

در خودروهای بدون برگشت سوخت (Returnless System)، رگولاتور فشار را مستقیماً درون پمپ بنزین تنظیم می‌ کند.

با تغییر میزان مکش هوا و باز شدن دریچه گاز، فشار سوخت متناسب با نیاز موتور تغییر می‌ کند تا مصرف سوخت بهینه و آلایندگی کاهش یابد.

ریل سوخت

ریل سوخت با دیگر قطعات سوخت رسانی هایما در ارتباط و تعامل واقع شده و در کنار آن‌ها به احتراق خودرو کمک می‌کند. این قطعات در واقع نوعی لوله آلومینیومی و یا فولادی محسوب می‌شوند و سوراخ‌هایی کوچک در طول آن‌ها قرار گرفته‌اند.

این قطعه می‌تواند با کمک یک پمپ سوخت، بنزین را از مخزن به بخش سوخت موتور ارسال کند.

در ریل سوخت بنزین به صورت فشرده و با فشار بالا حفظ و نگهداری می‌شود و با کمک شیرهای سوخت به درون سیلندرهای موتور تزریق می‌گردد.در این شرایط میزان سوخت موتور تحت کنترل واقع شده و با آسیب‌هایی از قبیل کاهش عمر موتور و یا افزایش مصرف سوخت مواجه نخواهید شد.

در واقع و از آنجایی که این قطعه وظیفه حمل و نقل سوخت از مخزن و یا باک به سمت موتور را بر عهده می‌گیرد، پس یکی از مهمترین قطعات سوخت رسانی هایما محسوب می‌شود.

هرموتورخودرو یک سیستم پیچیده ای است که انرژی سوخت رابه انرژی حرکتی تبدیل میکند. موتورهای امروزی اغلب دونوع هستن:موتورهای داخل سوز(مثل موتورهای بنزینی)وموتورهای الکتریکی

 واحد کنترل موتور (ECU)

واحد کنترل موتور (ECU) یکی از مهم‌ ترین قطعات الکترونیکی در خودروهای هایما است که به‌عنوان مغز متفکر موتور عمل می‌کند. این سیستم هوشمند وظیفه مدیریت عملکرد موتور، بهینه‌سازی مصرف سوخت و کنترل آلایندگی را بر عهده دارد

سیگنال ها را از سنسورهای مختلف دریافت می کند و از این اطلاعات برای محاسبه میزان سوخت مورد نیاز و زمان تزریق سوخت استفاده می کند.

خطوط سوخت

خطوط سوخت، که لوله هایی انعطاف پذیر هستند، سوخت را از مخزن سوخت به پمپ سوخت، فیلتر سوخت و سایر اجزای سامانه سوخت رسانی هدایت می کنند.

پمپ بنزین هایما S5

کد محصول: 14751
۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان
برند: ایساکو کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: هایما S5 تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

پمپ بنزین H30 کراس

کد محصول: 92059
۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
برند: ایساکو کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: H30 کراس تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

پمپ بنزین هایما S7

کد محصول: 91485
۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان
برند: وارداتی کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: هایما S7 تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

عملکرد سامانه سوخت رسانی

هنگامی که کلید روشن می شود، پمپ سوخت سوخت را از مخزن به فیلتر سوخت پمپاژ می کند. سپس سوخت فیلتر شده از فیلتر سوخت به رگولاتور فشار سوخت منتقل می شود که فشار سوخت را تنظیم می کند. سوخت تحت فشار سپس از طریق ریل سوخت به انژکتورها می رسد. ECU سیگنال هایی را به انژکتورها ارسال می کند تا در زمان مناسب و با مدت زمان مناسب سوخت را به داخل سیلندرها تزریق کنند.

حفظ و نگهداری صحیح سامانه سوخت رسانی خودرو برای اطمینان از عملکرد بهینه موتور ضروری است. تعویض فیلترهای سوخت به صورت منظم، بررسی خطوط سوخت از نظر نشت و تمیز نگه داشتن انژکتورها از جمله اقدامات مهم نگهداری هستند.

انژکتور شمع

انژکتور شمع موتور از قطعات بسیار مهم تمامی خودروها محسوب می­شود و نقش کلیدی در موتور خودروهای هایما بر عهده می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید انژکتور وظیفه دارد سوخت را به محفظه احتراق ارسال کند. در حقیقت سوخت با فشاری ثابت توسط پمپ بنزین به فیلتر ورودی انژکتور وارد می‌شود تا دستور پاشش از سمت ایسیو و یا کامپیوتر خودرو صادر گردد.

در این شرایط یک آهنربای الکتریکی وارد عمل شده و پیستون کوچک داخل انژکتور را به حرکت درآورده و به باز شدن دریچه کمک می‌کند. این دریچه نیز به سوخت تحت فشار اجازه می‌دهد تا از طریق یک نازل به درون محفظه احتراق تزریق شود.

انژکتورها در دو شکل مکانیکی و یا الکترونیکی طراحی و تولید شده و نحوه عملکرد هر کدام از آن‌ها اندکی با دیگری متفاوت است.

 کویل هایما

کویل را می‌توان یکی از مهمترین قطعات سوخت رسانی هایما و در واقع یکی از سیستم‌های اصلی بخش فنی و برقی آن به شمار آورد. سیستمی که قادر است نیروی الکتریسیته مورد نیاز برای جرقه زنی شمع‌ها را به وجود آورد.

همان‌طور که می‌دانید موتورهای احتراق دارای چهار رکن اصلی هستند که عبارتند از: سیستم مکش، تراکم، انفجار و تخلیه. یکی از این رکن‌ها به سیستم برق و انفجار بی‌نقص خودرو ارتباط دارد و آن هم بخش انفجار است. این سیستم از اجزای مختلفی به وجود آمده که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده می‌گیرند.

یکی از این قطعات شمع است که وظیفه دارد در اتاقک انفجار به جرقه زنی کمک کند. یکی دیگر از اجزای این سیستم کوئل‌ها هستند که وظیفه دارند برق مورد نیاز برای جرقه زنی و احتراق بنزین را تامین کنند.

لازم است بدانید که خودروهای احتراق داخلی برای تولید انفجار به اختلاف پتانسیل معادل ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت نیاز دارند که باتری نمی‌تواند این میزان را تامین کند. کویل در چنین شرایطی وارد عمل شده و این مشکل را برطرف می‌سازد.

در واقع می‌توان گفت کوئل یک نوع سیم پیچ تقویت کننده است که می‌تواند ولتاژ تولید شده توسط باتری را تقویت کند.اساس کار این قطعه بر پایه القای جریان الکتریکی است.

به بیان ساده‌تر این نوع از قطعات سوخت رسانی هایما جریان برق با ولتاژ پایین را از باتری دریافت کرده و آن را تقویت می‌کنند تا به ولتاژ مورد نیاز جرقه زنی شمع برسانند. سپس جریان و ولتاژ تولید شده را به شمع‌ها و سیلندرها انتقال می‌دهند.

این قطعه شامل اجزایی از قبیل سیم پیچ اولیه، سیم پیچ ثانویه، هسته مرکزی، پایه جرقه زنی، عایق سیم پیچ‌ها و بدنه اصلی است.

 انواع مدل کویل

این قطعه در انواع با وایر و بدون وایر دسته‌بندی می‌شود.

کوئل‌های با وایر شامل دو دسته معمولی و دوبل هستند و کوئل‌های بدون وایرشامل انواع کتابی و قلمی در بازار پیدا کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *