کمک فنرها نقش کلیدی در سیستم تعلیق خودرو ایفا می کنند و علاوه بر جذب ضربات، باعث پایداری و کنترل بهتر خودرو در شرایط مختلف جاده ای می شوند. اما خرابی یا فرسودگی کمک فنرها میتواند صداهای غیرعادی ایجاد کند که در صورت بی توجهی، به مشکلات جدی تری در خودرو منجر می شود.
1. صدای تقتق
نشانه ها:
صدای تق تق معمولاً هنگام عبور از چاله ها، سرعت گیر ها یا هنگام فرمان گیری شدید شنیده میشود.
دلایل احتمالی:
- ساییدگی بوش ها: بوش ها از جنس لاستیک بوده و نقش ضربه گیر را دارند. فرسودگی یا ترک خوردگی آن ها می تواند این صدا را ایجاد کند.
- شل بودن پیچ ها و اتصالات: در صورتی که پیچ های کمک فنر یا اجزای اطراف آن شل شده باشند، ممکن است هنگام حرکت صدای تق تق تولید شود.
- خرابی میل موج گیر: میل موج گیر که ارتباط بین چرخ ها و سیستم تعلیق را حفظ می کند، اگر دچار ساییدگی شود، این صدا را تولید می کند.
راهحل: بوشها، پیچها و میل موج گیر را بررسی و در صورت لزوم، تعویض یا تعمیر کنید.
کمک فنر عقب هایما S7
کمک فنر جلو راست هایما S7
کمک فنر جلو چپ هایما S5
توپی سر کمک فنر جلو هایما S7
2. صدای جیرجیر
نشانه ها:
این صدا معمولاً در سرعت های پایین، هنگام چرخش فرمان یا عبور از مسیرهای ناهموار شنیده می شود.
دلایل احتمالی:
- خشک شدن بوشها: با گذر زمان، بوش های لاستیکی ممکن است خشک شده و جیرجیر کنند.
- کمبود روانکننده: در کمک فنرهایی که از گاز یا روغن استفاده می کنند، کمبود یا نشتی روان کننده می تواند باعث ایجاد این صدا شود.
- گرد و غبار و آلودگی: تجمع گرد و غبار و آلودگی بین قطعات فلزی سیستم تعلیق نیز می تواند صدای جیرجیر ایجاد کند.
راهحل: روان کاری بوش ها و اتصالات و همچنین تمیز کردن قطعات سیستم تعلیق می تواند این مشکل را رفع کند. در صورت خشکی بیش از حد، تعویض بوش ها توصیه می شود.
3. صدای ضربه یا کوبش
نشانه ها:
این صدا به وضوح هنگام عبور از سرعت گیرها، چاله ها یا ترمزهای شدید قابل شنیدن است.
دلایل احتمالی:
- خرابی کامل کمک فنر: اگر کمک فنر دیگر نتواند ضربات را جذب کند، خودرو بهصورت مستقیم ضربه را به شاسی منتقل می کند و صدای کوبش ایجاد می شود.
- شکستگی در فنرها: ترک یا شکستگی در فنرهای سیستم تعلیق باعث می شود خودرو کنترل ضربات را از دست بدهد.
- فرسودگی توپی سر کمک: توپی سر کمک که رابط بین کمک فنر و شاسی است، در صورت فرسودگی می تواند باعث ایجاد صدای کوبش شود.
راهحل: در این شرایط بهتر است کمک فنر ها و فنرهای خودرو توسط مکانیک متخصص بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.
4. صدای خرچ خرچ یا سایش
نشانه ها:
صدای خرچ خرچ معمولاً هنگام چرخش خودرو یا عبور از سطوح ناهموار شنیده می شود.
دلایل احتمالی:
- سایش قطعات داخلی کمک فنر: خرابی اجزای داخلی کمک فنر می تواند باعث شود این قطعات هنگام فشرده شدن به یکدیگر ساییده شوند.
- بلبرینگ توپی چرخ: خرابی بلبرینگ ها علاوه بر ایجاد صدا می تواند باعث کاهش کارایی سیستم تعلیق شود.
- تداخل قطعات فلزی: در برخی موارد، فاصله نامناسب بین قطعات فلزی باعث ایجاد صدای خرچ خرچ می شود.
راهحل: در این موارد، کمک فنر یا بلبرینگ ها باید تعویض شوند. همچنین تنظیم مجدد قطعات فلزی توصیه می شود.
5. صدای فش فش
نشانه ها:
این صدا معمولاً بهصورت یک صدای هواگیری یا نشت گاز از کمک فنر شنیده می شود.
دلایل احتمالی:
- نشتی گاز یا روغن: کمک فنرهای گازی و روغنی در صورت ترکخوردگی یا فرسودگی ممکن است دچار نشتی شوند و این صدا را تولید کنند.
- تمام شدن عمر کمک فنر: کمک فنرهایی که بیش از حد کار کردهاند و خاصیت جذب ضربه را از دست دادهاند، ممکن است این صدا را ایجاد کنند.
راهحل: این مشکل معمولاً با تعویض کمک فنر رفع میشود. از کمک فنرهای باکیفیت و مطابق با استانداردهای خودرو استفاده کنید.
نتیجه گیری و توصیه ها
صداهای غیرعادی از کمک فنر خودرو می توانند نشان دهنده مشکلاتی در سیستم تعلیق یا قطعات مجاور باشند. هرگونه تأخیر در رفع این مشکلات میتواند به آسیبهای جدی تر و هزینه های سنگین تر منجر شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات:
- بازدید دورهای سیستم تعلیق را جدی بگیرید.
- از قطعات یدکی اورجینال و معتبر استفاده کنید.
- در صورت نیاز به تعویض، به متخصصان باتجربه مراجعه کنید.
کمک فنر سالم، رانندگی ایمن و لذتبخش را برای شما به ارمغان میآورد!