خودروها به عنوان یکی از اصلی ترین وسایل حمل و نقل در عصر حاضر، از مجموعه ای پیچیده و متنوع از اجزای مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی ساخته شدهاند. هر یک از این اجزاء وظیفه ای خاص را در جریان کارکرد خودرو ایفا میکنند و هماهنگی بین این اجزاء برای عملکرد بهینه خودرو ضروری است.
از زمان اختراع خودرو، طراحی و فناوری به طور مداوم پیشرفت کرده است، که منجر به ایجاد خودروهای مدرن با ویژگی های ایمنی و راحتی بهتر شده است. شناخت اجزای مختلف خودرو نه تنها به مهندسان و تکنسین ها کمک میکند تا مشکلات را شناسایی و تعمیر کنند، بلکه به رانندگان نیز این امکان را میدهد که درک بهتری از نحوه عملکرد خودروی خود داشته باشند و مراقبت بهتری از آن انجام دهند.
در اینجا لیستی از اجزا و قطعات خودرو آورده شده است که به دسته های مختلف تقسیم شده اند:
1. بدنه خودرو و قطعات اصلی:
اتاق خودرو:
ساختار اصلی و اساسی خودرو که سایر قطعات روی آن نصب میشوند و سرنشینان را در خود جای میدهد.
کاپوت:
پوششی لولایی که روی موتور قرار میگیرد و دسترسی به موتور را فراهم میکند.
سپر جلو/عقب:
قطعاتی که در جلو و عقب خودرو نصب میشوند و در تصادفات جزئی از بدنه محافظت میکنند.
جلو پنجره:
بخشی از جلوی خودرو که هوا را به رادیاتور میرساند و ظاهر خودرو را مشخص میکند.
چراغ جلو/مه شکن/راهنما:
برای روشنایی مسیر و هشدار به سایر رانندگان استفاده می شوند.
برف پاک کن:
برای پاک کردن شیشه جلو در هنگام بارندگی یا برف استفاده میشود.
رادیاتور:
برای خنک کردن موتور استفاده میشود.
گلگیر:
برای جلوگیری از پاشیدن گل و لای به بدنه خودرو استفاده میشود.
سقف:
پوشش بالای خودرو که سرنشینان را در برابر عوامل جوی محافظت میکند.
سانروف:
دریچه ای روی سقف خودرو که امکان ورود نور و هوا را فراهم میکند.
آینه:
برای دیدن پشت و اطراف خودرو
درب های خودرو:
برای ورود و خروج سرنشینان استفاده میشوند.
شیشه پنجره:
برای دیدن بیرون و محافظت از سرنشینان استفاده میشود.
درب صندوق عقب:
برای دسترسی به فضای بار استفاده میشود.
گل پخش کن:
برای جلوگیری از پاشیدن گل و لای به خودروهای پشتی استفاده میشود.
چرخ ها:
برای حرکت خودرو استفاده میشوند.
قالپاق:
پوششی تزئینی که روی چرخ ها نصب میشود.
سپر عقب هایما S7
سانروف H30 کراس
رادیاتور کولر (کندانسور) هایما S7 توربو
موتور و اهرم برف پاک کن جلو هایما S7
مه شکن جلو راست هایما S7
آینه راست هایما S7 2000
2. قطعات موتوری:
بلوک سیلندر:
بدنه اصلی موتور که سیلندرها در آن قرار دارند.
سرسیلندر:
قطعه ای که روی بلوک سیلندر نصب میشود و سوپاپ ها و محفظه احتراق را در خود جای میدهد.
پیستون:
قطعه ای استوانه ای که در داخل سیلندر حرکت میکند و انرژی ناشی از احتراق را به میل لنگ منتقل میکند.
رینگ پیستون:
حلقه های فلزی که روی پیستون نصب میشوند و از نشت گاز از فضای احتراق جلوگیری میکنند.
شاتون:
رابط بین پیستون و میل لنگ که حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل میکند.
میل لنگ:
محور اصلی موتور که حرکت دورانی را به چرخ ها منتقل میکند.
میل سوپاپ:
محوری که سوپاپ ها را باز و بسته میکند.
سوپاپ:
دریچه هایی که ورود هوا و خروج دود را به داخل و خارج سیلندر کنترل می کنند.
یاتاقان:
قطعاتی که میل لنگ و میل سوپاپ را در جای خود نگه می دارند و اصطکاک را کاهش میدهند.
کارتل:
محفظه ای که در پایین موتور قرار دارد و روغن موتور را در خود جای میدهد.
فیلتر روغن:
برای تصفیه روغن موتور استفاده می شود.
پمپ روغن:
برای پمپاژ روغن موتور به قسمت های مختلف موتور استفاده می شود.
واتر پمپ:
برای به گردش درآوردن آب رادیاتور در سیستم خنک کننده استفاده میشود.
تسمه تایم:
برای هماهنگ کردن حرکت میل لنگ و میل سوپاپ استفاده میشود.
دینام:
برای تولید برق و شارژ باتری استفاده میشود.
استارت:
برای روشن کردن موتور استفاده میشود.
کوئل:
برای افزایش ولتاژ برق باتری و ایجاد جرقه در شمع ها استفاده میشود.
شمع:
برای ایجاد جرقه در داخل سیلندر و احتراق مخلوط هوا و سوخت استفاده میشود.
سر سیلندر هایما S7 توربو
واتر پمپ هایما S7
واتر پمپ چیست؟
واتر پمپ یا پمپ آب، قطعهای مکانیکی است که وظیفه پمپاژ مایع خنککننده به داخل سیستم خنککننده موتور خودرو را بر عهده دارد. این قطعه با استفاده از یک پروانه داخلی، مایع خنککننده را از رادیاتور به موتور پمپاژ میکند و پس از جذب گرمای موتور، دوباره آن را به رادیاتور بازمیگرداند تا خنک شود.
مجموعه سوپاپ دود و هوا هایما S7 توربو
مجموعه شاتون و پیستون هایما S5
3. سیستم انتقال قدرت:
گیربکس (دستی یا اتوماتیک):
برای تغییر نسبت دنده ها و تنظیم گشتاور و سرعت خودرو استفاده می شود.
کلاچ:
برای قطع و وصل کردن ارتباط بین موتور و گیربکس استفاده می شود.
دیفرانسیل:
برای تقسیم گشتاور بین چرخ ها و امکان دور زدن خودرو استفاده می شود.
پلوس:
محورهایی که گشتاور را از دیفرانسیل به چرخ ها منتقل می کنند.
میل گاردان (در خودروهای دیفرانسیل عقب):
برای انتقال گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل عقب استفاده می شود.
4. سیستم تعلیق:
فنر:
برای جذب ضربات و ارتعاشات جاده و ایجاد راحتی برای سرنشینان استفاده میشود.
کمک فنر:
برای کنترل حرکت فنر و جلوگیری از نوسانات بیش از حد استفاده میشود.
طبق:
بازویی که چرخ را به بدنه خودرو متصل میکند.
بوش:
قطعه ای لاستیکی که بین قطعات سیستم تعلیق قرار می گیرد و از انتقال ضربات و صداها جلوگیری میکند.
سیبک:
مفصلی کروی که امکان حرکت چرخ را در جهات مختلف فراهم می کند.
میل موج گیر:
برای کاهش انحراف خودرو در هنگام دور زدن استفاده میشود.
اکسل:
میلهای که چرخ ها را به هم متصل میکند.
5. سیستم ترمز:
دیسک ترمز/لنت ترمز:
دیسک ترمز به چرخ متصل است و لنت ترمز با فشار به دیسک، سرعت چرخ را کاهش میدهد.
کالیپر ترمز:
قطعهای که لنت ترمز را نگه میدارد و آن را به دیسک فشار میدهد.
سیلندر اصلی ترمز:
فشاری که راننده به پدال ترمز وارد میکند را به فشار هیدرولیکی تبدیل میکند.
بوستر ترمز:
نیروی ترمز را تقویت میکند.
ABS (سیستم ترمز ضد قفل):
از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری میکند.
روغن ترمز:
برای انتقال فشار هیدرولیکی در سیستم ترمز استفاده میشود.
6. سیستم خنک کننده:
رادیاتور:
برای خنک کردن آب رادیاتور استفاده میشود.
فن رادیاتور:
برای افزایش جریان هوا از طریق رادیاتور استفاده میشود.
ترموستات:
دمای موتور را تنظیم میکند.
پمپ آب (واتر پمپ):
آب رادیاتور را در سیستم خنک کننده به گردش در میآورد.
منبع انبساط:
برای جبران تغییر حجم آب رادیاتور در اثر تغییر دما استفاده میشود.
مایع خنک کننده (ضد یخ):
از یخ زدن آب رادیاتور در زمستان و جوش آوردن آن در تابستان جلوگیری میکند.
شیلنگ ها:
برای انتقال آب رادیاتور در سیستم خنک کننده استفاده میشوند.
7. سیستم سوخت رسانی:
باک بنزین:
برای ذخیره بنزین استفاده میشود.
پمپ بنزین:
برای پمپاژ بنزین از باک به موتور استفاده میشود.
فیلتر بنزین:
برای تصفیه بنزین استفاده میشود.
انژکتور:
برای پاشش بنزین به داخل سیلندر استفاده میشود.
8. سیستم برقی:
باتری:
برای تامین برق خودرو استفاده میشود.
دینام:
برای تولید برق و شارژ باتری استفاده میشود.
استارت:
برای روشن کردن موتور استفاده میشود.
ECU (واحد کنترل الکترونیکی):
عملکرد موتور را کنترل میکند.
سنسورها:
اطلاعات مختلفی از جمله دما، فشار و سرعت را به ECU ارسال میکنند.
سیم کشی:
برای انتقال برق بین قطعات مختلف خودرو استفاده میشود.
فیوزها:
از قطعات برقی در برابر جریان بیش از حد محافظت میکنند.
رله ها:
برای کنترل جریان برق در مدارهای مختلف استفاده میشوند.
چراغ ها:
برای روشنایی و هشدار استفاده میشوند.
9. قطعات داخل کابین:
داشبورد:
قسمت جلوی کابین که ابزارها و کنترل های مختلف روی آن نصب میشوند.
فرمان:
برای هدایت خودرو استفاده می شود.
صندلی ها:
برای نشستن سرنشینان استفاده می شوند.
کمربند ایمنی:
برای محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف استفاده می شود.
آینه وسط:
برای دیدن پشت خودرو استفاده می شود.
پدال ها:
برای کنترل سرعت و ترمز خودرو استفاده می شوند.
دسته دنده:
برای تغییر دنده ها استفاده می شود.
رودری ها:
پوشش داخلی دربهای خودرو هستند.
سقف:
پوشش داخلی بالای کابین خودرو است.
کفپوش:
پوشش کف کابین خودرو است.
10. سایر قطعات:
اگزوز:
برای خروج دود از موتور استفاده میشود.
کاتالیزور:
برای کاهش آلایندگی دود خروجی از موتور استفاده میشود.
فیلتر هوا:
برای تصفیه هوای ورودی به موتور استفاده میشود.
لوله ها:
انتقال مایعات و گازها در سیستم های مختلف خودرو
شلنگ ها:
انتقال مایعات و گازها در سیستم های مختلف خودرو، با انعطاف پذیری بیشتر
بلبرینگ ها:
کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک
سنسورها:
اندازه گیری و ارسال اطلاعات به ECU برای کنترل عملکرد خودرو
در پایان، شناخت اجزا و قطعات خودرو نه تنها به درک بهتر عملکرد آن کمک میکند، بلکه میتواند در تشخیص زودهنگام مشکلات و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری نیز موثر باشد.امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر سوالی در مورد قطعات خودرو دارید، میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.