دانستنی های لوازم خودرو

کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر

کمپرسور A/C یا کمپرسور کولر خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم تهویه مطبوع (A/C) خودرو است که نقش مهمی در تأمین سرمایش و راحتی در کابین خودرو دارد. این دستگاه گاز مبرد را فشرده کرده و به سیستم انتقال می‌دهد تا فرآیند خنک‌سازی انجام شود.

کمپرسور A/C چیست؟

کمپرسور کولر دستگاهی است که در سیستم کولر خودرو گاز مبرد را فشرده کرده و آن را به کندانسور منتقل می‌کند. این فرآیند موجب می‌شود که گاز مبرد به مایع تبدیل شده و گرمای داخل کابین جذب شود.

وظایف کمپرسور A/C

فشرده‌ سازی گاز مبرد:

گاز مبرد را از حالت کم‌ فشار به پرفشار تبدیل می‌ کند.

انتقال گاز فشرده به کندانسور:

گاز فشرده به کندانسور فرستاده می‌ شود تا گرما را از دست بدهد.

حفظ جریان مبرد در سیستم:

کمپرسور تضمین می‌ کند که گاز مبرد به طور پیوسته در سیستم جریان یابد.

انواع کمپرسور A/C

کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressor):

این نوع کمپرسور با استفاده از حرکت رفت و برگشتی پیستون گاز مبرد را فشرده می‌ کند.

مزایا: عملکرد قوی و مناسب برای سیستم‌ های بزرگ‌ تر.

معایب: نویز بیشتر و مصرف انرژی بالاتر.

کمپرسور چرخشی (Rotary Compressor):

گاز مبرد با استفاده از حرکت چرخشی پره‌ ها فشرده می‌ شود.

مزایا: صدای کمتر و کارایی بالا.

معایب: حساسیت به آلودگی و خرابی سریع‌ تر در شرایط نامناسب.

کمپرسور اسکرول (Scroll Compressor):

از دو مارپیچ استفاده می‌ کند که یکی ثابت و دیگری متحرک است تا گاز مبرد را فشرده کند.

مزایا: کارایی بالا، صدای کمتر و مصرف انرژی بهینه.

معایب: هزینه تولید بالا.

کمپرسور محوری (Axial Compressor):

برای فشرده‌ سازی از پره‌ هایی که به‌صورت محوری چیده شده‌اند استفاده می‌ کند.

مزایا: مناسب برای خودروهای با عملکرد بالا.

معایب: هزینه بالا و پیچیدگی بیشتر.

کمپرسور متغیر (Variable Displacement Compressor):

قادر است ظرفیت خود را بر اساس نیاز تغییر دهد.

مزایا: کاهش مصرف سوخت و کنترل بهتر دما.

معایب: تعمیر و نگهداری پیچیده‌ تر.

کمپرسور کولر

عملکرد کمپرسور A/C

فعال‌ سازی کمپرسور:

هنگامی که کلید A/C در داخل خودرو روشن می‌شود، کمپرسور توسط یک کلاچ الکترومغناطیسی به حرکت در می‌ آید. این کلاچ به تسمه متصل است و انرژی لازم را از موتور خودرو تأمین می‌کند.

فشرده‌ سازی گاز:

کمپرسور گاز مبرد (معمولاً R134a یا R1234yf) را از حالت کم‌ فشار به پرفشار فشرده می‌ کند. این فشرده‌سازی باعث افزایش دمای گاز می‌شود.

انتقال گاز به کندانسور:

گاز فشرده شده به کندانسور منتقل می‌شود، جایی که گرمای خود را از دست می‌دهد و به مایع تبدیل می‌شود.

گردش مبرد در سیستم:

مایع خنک‌ کننده از کندانسور به اواپراتور منتقل می‌شود، جایی که گرمای کابین را جذب کرده و دوباره به گاز تبدیل می‌شود. سپس این گاز به کمپرسور بازمی‌گردد و چرخه ادامه می‌یابد.

کنترل فشار:

کمپرسور با کمک سوپاپ‌ های داخلی فشار مناسب را در سیستم حفظ می‌کند تا مبرد بتواند به درستی عمل کند.

تعامل با سنسورها:

سنسورهای فشار و دما به کمپرسور کمک می‌کنند تا بر اساس نیاز کابین، عملکرد خود را تنظیم کند. در خودروهای مدرن، این تنظیمات به صورت خودکار و توسط ECU انجام می‌شود.

لوله رفت و برگشت گاز کولر هایما S7

کد محصول: 17305
۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان
برند: ایساکو کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: هایما S7 تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

کمپرسور کولر هایما S5

کد محصول: 80320
۱۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان
برند: ایساکو کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: هایما S5 تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

مجموعه پنل بخاری و کولر هایما S7

کد محصول: 38520
۰ تومان
برند: ایساکو کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: هایما S7 تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

شیلنگ کولر بین کومپروسور و کوندانسور هایما S7 توربو

کد محصول: 29673
۰ تومان
برند: ایساکو کشور سازنده: چین بسته بندی: اورجینال مناسب برای خودرو: هایما S7 توربو تامین کننده: فروشگاه پلاریس پارت

علائم خرابی کمپرسور کولر

کاهش سرمایش:

یکی از اولین نشانه‌ های خرابی کمپرسور، کاهش یا عدم خنک‌ کنندگی در کابین خودرو است.

صدای غیرعادی:

صدای غیرعادی مانند جیغ یا تق تق از کمپرسور ممکن است نشان‌ دهنده خرابی یاتاقان‌ ها یا قطعات داخلی باشد.

روشن نشدن کمپرسور:

اگر کمپرسور روشن نشود، ممکن است مشکل در کلاچ الکترومغناطیسی یا سیم‌کشی باشد.

نشت گاز مبرد:

نشت مبرد از اتصالات یا خود کمپرسور باعث کاهش عملکرد سیستم می‌شود.

افزایش مصرف سوخت:

خرابی کمپرسور ممکن است باعث فشار اضافی به موتور شده و مصرف سوخت را افزایش دهد.

روشن شدن چراغ چک موتور:

در برخی خودروها، خرابی کمپرسور می‌تواند باعث ارسال سیگنال خطا به ECU و روشن شدن چراغ چک شود.

کمپرسور کولر

دلایل خرابی کمپرسور کولر

عدم نگهداری مناسب:

تعویض نکردن گاز مبرد و روغن کمپرسور کولر می‌تواند عمر آن را کاهش دهد.

سایش و فرسودگی:

استفاده مداوم و طولانی‌ مدت باعث سایش قطعات داخلی کمپرسور می‌شود.

نشت مبرد:

نشت گاز مبرد می‌ تواند عملکرد کمپرسور را مختل کرده و منجر به خرابی آن شود.

تسمه یا کلاچ معیوب:

خرابی تسمه کولر یا کلاچ کمپرسور باعث عدم کارکرد صحیح آن می‌شود.

آلودگی در سیستم:

وجود ذرات یا ناخالصی‌ ها در مبرد می‌ تواند به قطعات داخلی کمپرسور کولر آسیب برساند.

روش‌ های نگهداری و تست کمپرسور A/C

  1. بررسی دوره‌ای:
    • کمپرسور و تسمه کولر را به صورت منظم بررسی کنید تا از سلامت آن‌ ها اطمینان حاصل شود.
  2. تعویض گاز مبرد:
    • گاز مبرد را در دوره‌ های زمانی مشخص تعویض کنید تا فشار مناسب سیستم حفظ شود.
  3. تمیز کردن سیستم:
    • از ورود ذرات و آلودگی به سیستم جلوگیری کنید و در صورت نیاز، سیستم را شست‌وشو دهید.
  4. تست عملکرد:
    • با استفاده از دستگاه فشارسنج، فشار گاز مبرد را در کمپرسور اندازه‌ گیری کنید.
  5. استفاده از دیاگ:
    • دیاگ خودرو می‌ تواند خطاهای مرتبط با کمپرسور را تشخیص دهد.

نتیجه‌ گیری

کمپرسور A/C یا کمپرسور کولر یکی از اجزای کلیدی در سیستم تهویه مطبوع خودرو است که نقش مهمی در تأمین سرمایش و راحتی راننده و سرنشینان دارد. نگهداری صحیح و توجه به علائم خرابی می‌ تواند عمر این قطعه را افزایش داده و از هزینه‌ های تعمیراتی جلوگیری کند. در صورت مشاهده هرگونه خرابی، توصیه می‌ شود به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید و از قطعات اصلی برای تعویض استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *